För resebranschen

Har reseföretaget du jobbar för en policy för barnrättsfrågor? Bra! Om inte – driv på för att ni ska införa det. Dels för att barns rättigheter ska vara en självklarhet överallt, dels för att det är bra att kunna hänvisa till företaget policy om resenärer ifrågasätter beslut,  som i situationerna nedan till exempel.

En tydligt uttalad barnrättspolicy ger också stort mervärde för reseföretaget då den förhoppningsvis har en avskräckande effekt på potentiella resande förövare som därmed avstår från att boka. Den blir därmed ett skydd för både företaget och barnen.

BARN SOM TIGGER

Som reseledare tar du ofta med resenärer till spännande turistmål i de länder du arbetar. Runt den lokala marknaden som ni besöker träffar ni ofta på gatubarn som säljer souvenirer eller tigger pengar. Barnen är smutsiga och har trasiga kläder men är ofta på gott humör, hakar på gruppen av turister och pratar med de resande på knagglig engelska. Många av turisterna tycker synd om barnen och ger dem småpengar som motsvarar 10 till 15 svenska kronor. Ibland väljer de att köpa mat och sötsaker till barnen.

Skänka pengar, mat eller andra gåvor - är det ett bra sätt att hjälpa barnen på?
Nej, att ge pengar eller gåvor till barn som befinner sig på gatan är inte ett bra sätt att hjälpa dem på. I många länder där det finns fattigdom finns det också resande förövare som letar efter utsatta barn. När man ger pengar och gåvor till utsatta barn på gatan vänjer man dem vid att lita på främlingar och ökar deras risk att falla offer för förövare. Ofta upplever vi som turister att vi bara ger bort struntsummor till barnen men med de summor vi ger samlar de ofta in motsvarande en månadslön för en lokal vuxen på bara några dagar. Det ger föräldrar till fattiga barn ett incitament att skicka ut dem att tigga för att hjälpa sin familj. Det gör det också mycket svårare för organisationer som försöker hjälpa barnen bort från gatan då det är svårt för dem att erbjuda ett alternativ till en sådan lukrativ inkomstkälla. Även om man väljer att inte ge pengar kan gåvor som mat bidra till att barnen istället för att återvända hem stannar kvar längre på gatan just den kvällen då de inte behöver återvända hem för att äta. Kort och gott så bidrar pengar och andra gåvor till att barnen hålls kvar i en utsatt situation.

Vad kan jag göra i den här situationen?
Inkludera problematiken i den information som resenärerna får och förklara situationen för dem innan ni beger er till platser som marknader så att de är förberedda och vet hur de ska agera. Det kan också vara bra att ge resenärerna information om vilka organisationer som jobbar långsiktigt för att hjälpa gatubarn och deras familjer och berättar hur man som resenär kan skänka pengar dit istället.  Det är också viktigt att påminna dem om att alltid vara vänlig och bemöta barnen med ett leende. Ibland blir barn som tigger frustrerade och arga vilket kan gå ut över turisterna som de tigger av. Genom att vara vänlig visar man förståelse för deras situation och gör kanske deras dag lite lättare.

RESANDE FÖRÖVARE

På kvällen är det dags för resegruppen att bege sig ut till restaurang- och barområdet för att äta och dricka gott. I området finns det en mängd gatubarn som tigger av turisterna på kvällen. När klockan börjar närma sig tolvslaget och ni promenerar hem ser ni en västerländsk man i 30-årsåldern gå hand i hand med en 10-årig lokal pojke som ni tidigare sprang på då han tiggde pengar av er. Tillsammans går de in genom porten till ett hus. 

Hur bör vi agera i den här situationen?
I det här fallet bör ni omgående kontakta polis eller hotline på den plats ni befinner er. Även om det kan vara så att den 30-årige mannen tycker synd om barnet, och därför tar med sig barnet hem för att han ska slippa sova på gatan, så måste man ha i åtanke att länder med utsatta barn drar till sig förövare som drar fördel av barnens utsatthet. Den här situationen är en misstänkt övergreppssituation och bör därför rapporteras.  Här kan du läsa mer om hur du anmäler.

Vad kan jag göra mer?
Berätta för resenärerna om problematiken med resande förövare på det resmål ni befinner er och ge dem information om hur de anmäler till polis eller hotlines om de ser något misstänkt. I situationen ovan, där det är uppenbart att mannen och pojken inte är släkt på något sätt, är det lätt att fatta beslut om att anmäla. I andra situationer kan det vara svårare att avgöra men grundregeln är att alltid anmäla om man misstänker något och låta professionell personal avgöra om barnet är utsatt för risk eller inte. Alla har ett gemensamt ansvar att rapportera en misstänkt situation för att hjälpa ett barn som är i fara. Ju mer utförlig information en anmälan har om barnet och den vuxne desto bättre.

BARNHEM

Några resenärerna i gruppen är intresserade av att göra något bra för barn i landet de reser till då de vet att många lever i fattigdom. De har därför gjort efterforskning på internet när de planerade sin resa. Där hittade de ett flertal barnhem på destinationen som ber om hjälp från volontärer och turister. Väl på plats ber de därför dig som reseledare att hjälpa dem anordna ett besök på ett av barnhemmen för att leka med barnen en dag samt donera mat och leksaker.

Är det bra att ta med turister till ett barnhem?
Nej, barnhem och de utsatta barnen som bor där är inte turistattraktioner. I Sverige besöker man inte barn som befinner sig på skyddade boende eller i skolor, det bör man inte göra i andra länder heller. I tillägg bidrar man som besökare och volontär på barnhem ofta till onödig institutionalisering av fattiga barn, barn som i de flesta fall inte är föräldralösa. I värsta fall kan man som besökare och volontär bidra till människohandel med barn. På barnhemskollen.se kan du läsa mer om problematiken kring barnhem.

Vad kan jag göra istället?
Förbered material om problemen med barnhemsturism och volontärarbete som de resande får ta del av.  Avvisa vänligt men bestämt de som vill besöka barnhem. Visa dem istället organisationer de kan stötta som bidrar till att barn får växa upp i en familjemiljö. I många länder finns det också restauranger eller souveniraffärer kopplade till bra organisationer som jobbar med barns rättigheter där man genom att handla bidrar till en bättre framtid för barn.

Tips! Nätverket Schyst resande verkar för ett långsiktigt hållbart resande i alla led, bland annat när det gäller barns villkor. Här kan du läsa mer om deras utbildningar för resebranschen.